המרכז הישראלי לסימולציות

סימולציה חיה עם שחקנים – חוויית למידה משנה חיים!
הדרך המתקדמת לפיתוח מיומניות תקשורת, ניהול ומנהיגות

סימולציות בעולם הרפואה: יחסי רופא–מטופל

המפגש בין רופא למטופל הוא אינטראקציה טעונה רגשית, מוסרית ומקצועית. מעבר לאבחון ולטיפול, על אנשי הרפואה להתמודד עם עולמות רגשיים סוערים, קונפליקטים בין רצון המטופל לבין טובתו, לחצים משפחתיים, חרדה מפני תוצאות, ולעיתים גם חוסר אמון במערכת.
סימולציות רפואיות מדמות סיטואציות אלה בדיוק – ויוצרות מרחב בטוח להתמודדות עם מצבי קצה, שיחות רגישות, התנגדויות ואירועים מורכבים מבחינה אתית ורגשית.
הן מאפשרות לרופאים, סטודנטים לרפואה, אחיות ואנשי מקצוע נוספים לתרגל תקשורת בין-אישית, להציב גבולות, לשמור על אמפתיה, ולהפעיל שיקול דעת גם תחת לחץ.

למי מיועדות הסימולציות?

•  רופאים ורופאות בכל שלבי הקריירה
•  סטודנטים לרפואה ולסיעוד
•  אחיות ואחים מקצועיים
•  פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים רפואיים ואנשי בריאות הנפש
•  מרצים, מדריכים ומכשירים רפואיים באקדמיה

מיומנויות תקשורת קריטיות בעולם הרפואה

• שיחה אמפתית עם מטופל ומשפחה
• ניהול שיחה על נושאים רפואיים מורכבים
• יכולת הסברה רפואית בשפה נגישה
•  שיקוף, הקשבה וניהול התנגדויות
•  מסירת בשורות רעות בצורה אנושית ואחראית
•  קבלת החלטות בסיטואציות אתיות רגישות
•  שיחה עם מטופל מתנגד או חרד
•  תגובה להתפרצות רגשית או אלימות מילולית
•  הובלת שיחה תוך שמירה על גבולות מקצועיים

סימולציות בעולם הרפואה יחסי רופא–מטופל
המרכז הישראלי לסימולציות

דוגמאות נפוצות לסימולציות רפואיות

מטופל שמתנגד לבדיקות רפואיות

 הרופא מנסה לברר את מקור ההתנגדות ולשכנע את המטופל לבצע את הבדיקה החשובה – מבלי להפעיל לחץ בלתי מותאם

הרופא מתמודד עם קרוב משפחה שטוען כי צריך טיפול אלטרנטיבי או דרישה להתערבות חריגה, בניגוד לשיקול הדעת המקצועי. המטרה היא לייצר הקשבה ולהסביר עקרונות רפואיים.

מטופל מסרב לטיפול חיוני עקב תפיסות דתיות, חוויות עבר או עייפות מהתהליך. הרופא נדרש לנהל דיאלוג עמוק המשלב אמפתיה עם בירור גבולות ההסכמה.

מסירת בשורה רעה (כגון גידול ממאיר או מחלה כרונית קשה) תוך ניהול תגובות רגשיות, תיווך מידע, והצגת תוכנית המשך טיפול.

רופא מנסה לשכנע מטופל או משפחה באשפוז פסיכיאטרי בכפייה – מתוך אחריות אך עם מינימום כפייה.

הצורך לזהות מצוקה הנובעת מחרדה, להרגיע, להסביר ולמנוע החמרה מנטלית בעקבות תהליך רפואי פשוט.

הסימולציה מתרגלת תגובה אסרטיבית אך רגועה – תוך ניהול השיחה ויצירת שיח בונה מחדש.

הרופא או בן משפחה מעלים חשד לרשלנות רפואית. הסימולציה מדגישה שיחה כנה, אחראית ושקופה – מבלי להישאב לפחד או להכחשה.

למה לבחור בסימולציות רפואיות ללמידה מקצועית?

•  מאפשרות תרגול ללא סיכון למטופלים.
•  מעודדות למידה רגשית והטמעת כלים פרקטיים.
•  מחזקות את תחושת השליחות והביטחון העצמי של אנשי הרפואה.
•  מבוססות על מודלים עדכניים של תקשורת רפואית ומותאמות למציאות הקלינית בישראל.

ייעוץ אישי