תרגול מקצועי לעובדים בשירות, טיפול, רווחה, חינוך ובריאות
סימולציות אלו מיועדות לאנשי מקצוע מתחומי השירות, החינוך, הבריאות, הרווחה והטיפול – הפועלים מול קהלים המצויים במצבי פגיעות, קושי רגשי או רגישות יתר. מטרת הסימולציות היא לתרגל שיח אמפתי, רגוע ומקצועי, תוך שמירה על גבולות ברורים, הכלת תגובות קשות, ותמיכה בקשר מתמשך.
התרגול מתמקד ביצירת אמון, בניית שפה מקרבת, זיהוי סימני מצוקה והעברת מסרים מורכבים תוך ויסות עצמי של המטפל או נותן השירות.
מיומנויות קריטיות לעבודה מול אוכלוסיות רגישות
הסימולציות מיועדות לפיתוח ולחיזוק היכולות הבאות:
• הבעת אמפתיה מותאמת לקושי ולמצב הרגשי
• זיהוי סימני מצוקה רגשית, התנהגותית או קוגניטיבית
• ניהול שיחות טעונות בעומס רגשי גבוה
• הכלת רגשות כמו כעס, עצב, תסכול וחרדה
• שמירה על גבולות מקצועיים ורגשיים ברורים
• ויסות רגשי עצמי במצבי קונפליקט
• בניית אמון עם אדם חשדן, סגור או מסויג
• תיווך מידע קשה (כגון אבחנות, החלטות טיפוליות) בשפה אנושית ונגישה
• שימור קשר מקצועי לאורך זמן – גם לאחר עימות או משבר


דוגמאות לסימולציות נפוצות
שיחה עם מטופל שמסרב לשתף פעולה
איש טיפול פוגש מטופל שמגיב בכעס, נסגר או מתנתק רגשית – ואינו משתף פעולה. הסימולציה מתרגלת הכלה, סבלנות, חיפוש גישה מותאמת ובניית אמון ראשוני.
שיחה עם הורה לילד שאובחן לאחרונה
רופא, מורה, יועץ חינוכי או עובד סוציאלי משוחח עם הורה שקיבל לראשונה אבחנה משמעותית לגבי ילדו. הדגש הוא על שיח תומך, העברת מידע בהיר, ושמירה על גישה לא שיפוטית.
שיחה עם תלמיד שמפגין ריחוק רגשי
מחנך או יועץ פותח שיחה עם תלמיד שמסתגר, מגיב באדישות או נמנע ממעורבות. התרגול כולל ניסוח שפה רגישה, הקשבה שקטה וניסיון ליצירת חיבור הדרגתי.
התמודדות עם פנייה טעונה רגשית
עובד המקבל פנייה מאדם כועס, נסער או פגוע, שמביע תחושת עוול או חוסר צדק. הסימולציה מתרגלת הכלה של התגובה, גבולות תקשורתיים, וניהול שיח מקצועי שאינו מתגונן.
שיחה עם דייר במעון לאחר התפרצות רגשית
מדריך במוסד חוץ ביתי מגיב להתפרצות של דייר – הכוללת כעס, בכי או תחושת נטישה. התרגול משלב נוכחות מרגיעה, שמירה על גבולות וביטחון, והבנת הצרכים הרגשיים.
שיחה עם צעירה בסיכון המבקשת לעזוב את המסגרת
מדריכה נפגשת עם נערה שמבקשת לעזוב את המסגרת באופן פתאומי. הדגש הוא על בירור רגשי מעמיק, מניעת החלטה אימפולסיבית, והעצמה דרך תיווך תחושת מסוגלות.
שיחה עם משפחה כועסת על המערכת
נציג מוסד חינוכי או טיפולי נפגש עם משפחה שמביעה תחושות של אכזבה, הזנחה או יחס שיפוטי מצד הצוות. הסימולציה מתרגלת הקשבה אמפתית, ניהול התנגדות ושימור הקשר לטווח ארוך.
שיחה עם נער בהליך שיקומי החווה משבר
המדריך בשיקום פוגש נער שמביע ספקות, שחיקה או רצון לפרוש מהתהליך. התרגול מתמקד בהעברת מסר תומך אך מציאותי, שמירה על תקווה ריאלית והקשבה למשמעות הפנימית של המשבר.
למה זה חשוב?
פיתוח כישורים קריטיים לעבודה בשדה
חיזוק חוסן מקצועי בעבודה רגשית
שיפור ממשי בתפקוד מול אוכלוסיות מורכבות
למידה חווייתית ומבוססת מציאות
שיח עמוק ומשמעותי בליווי מנחים ושחקנים מקצועיים
תנו לצוות שלכם כלים אמיתיים לעבודה בשטח
למידה מבוססת סימולציה – הדרך הטובה ביותר להשתפר בעבודה עם קהלים רגישים.
