המרכז הישראלי לסימולציות

סימולציה חיה עם שחקנים – חוויית למידה משנה חיים!
הדרך המתקדמת לפיתוח מיומניות תקשורת, ניהול ומנהיגות

סימולציות לפיתוח חוסן נפשי

תרגול חווייתי לפיתוח רגשי ומנטלי

חוסן נפשי הוא היכולת לשמור על תפקוד רגשי, חברתי וקוגניטיבי גם במצבים של לחץ, משבר או שינוי. בעידן של חוסר ודאות, אי יציבות ואתגרים הולכים ומתרבים – הצורך לחזק את החוסן הפך חיוני. סימולציות לפיתוח חוסן נפשי מאפשרות למשתתפים לתרגל תגובות במצבים מורכבים, לפתח שיח פנימי חיובי, ולבנות יכולות של ויסות רגשי, עמידות וגמישות מחשבתית.

למי מיועדות הסימולציות?

•  מנהלים ועובדים בארגונים
•  תלמידים ומורים במערכת החינוך
•  מדריכים, מאמנים ויועצים
•  הורים ומשפחות
•  צוותים טיפוליים וקהילתיים

מטרות עיקריות של הסימולציות

•  פיתוח תחושת מסוגלות רגשית ותפקודית
•  בניית חוסן מנטלי אישי וקבוצתי
•  חיזוק יכולת ההתמודדות במצבים של עומס, לחץ או שינוי
•  תרגול מודעות עצמית וחשיבה מחזקת
•  יצירת דפוסים חדשים של תגובה ולא תגובתיות

סימולציות לפיתוח חוסן נפשי
סימולציות ליחסי משפחה והורות

מיומנויות לפיתוח במסגרת הסימולציות

• ויסות רגשי והתמודדות עם חרדה ולחץ
•  דיבור פנימי תומך ומעצים
•  קבלת כישלון ואי הצלחה כשלב בצמיחה
•  ניהול קונפליקטים מבלי להישאב לרגש שלילי
•  חיזוק ביטחון עצמי גם במצבי דחייה או מתח
•  גמישות מחשבתית ויכולת ניתוק ממחשבות מעכבות
•  בניית חוסן חברתי ותחושת שייכות

דוגמאות לסימולציות לפיתוח חוסן נפשי

שיחה עם עובד שחווה עומס רגשי ושחיקה (תחום הניהול)

מנהל פוגש עובד שמביע תסמינים של שחיקה, ירידה במוטיבציה ותחושת חוסר משמעות. הסימולציה עוסקת בהקשבה פעילה, הכלה של קושי רגשי, ניהול שיח אמפתי מבלי לוותר על יעדים מקצועיים, ושילוב כלים לחיזוק איזון בין עבודה לחיים.

מנהל צוות בהייטק נדרש לקיים שיחה עם עובדים בעקבות פיטורים צפויים או כשלון פרויקט. הסימולציה מתמקדת בשקיפות תחת לחץ, החזרת תחושת יציבות, התמודדות עם חרדה קולקטיבית וחיזוק שייכות בתוך מציאות משתנה.

נציג שירות בכיר מתמודד עם לקוח כועס ותוקפני. הדגש בסימולציה הוא על שמירה על איפוק, ניהול עצמי תחת מתקפה מילולית, ויסות רגשי בזמן אמת והובלת שיח לפתרון – מבלי להישאב לתגובה רגשית לא פרופורציונלית.

מנהל בית ספר או רכז שכבה נדרש לקיים שיחה עם צוות לאחר ויכוח חריף או אירוע רגשי קשה (לדוגמה: משבר מול תלמיד או הורה). הסימולציה מתרגלת ניהול שיח רגשי קבוצתי, שמירה על מרחב בטוח ועידוד שיח מלכד ומרפא.

מנחה קהילתי מוביל מעגל שיח לאחר עימות בין קבוצות (חילונים–דתיים, יהודים–ערבים, תושבים ותיקים מול חדשים). הסימולציה עוסקת בשמירה על נוכחות רגועה, הקשבה לעמדות קוטביות, ויצירת תשתית רגשית לדיאלוג מתמשך.

המחנך נדרש להרגיע תלמיד שמתמודד עם תחושת חנק, בלבול ודופק מואץ. המטרה היא להפעיל הקשבה רגישה, להשתמש בטכניקות מווסתות ולשקם תחושת שליטה וביטחון.

שיחה עם תלמיד שמרגיש שאינו מצליח, חווה דחייה חברתית או חוסר הערכה. הדגש הוא על בניית תחושת מסוגלות מחדש, מתן משמעות לתהליך ולא רק לתוצאה.

מורה פונה לעמית שמביע סימני עייפות רגשית, חוסר מוטיבציה או תחושת עומס מתמשך. הסימולציה מתרגלת שיח רגיש, תמיכתי ולא שיפוטי – לצד הצבת גבולות ומציאת מקורות תמיכה.

המרכז הישראלי לסימולציות
ייעוץ אישי

יתרונות הסימולציות לפיתוח חוסן

•  חוויה בטוחה ואותנטית לתרגול מצבים מורכבים
• שילוב בין עיבוד רגשי לחשיבה פרקטית
•  למידה פעילה ורפלקטיבית
•  התאמה מלאה לצרכי הארגון או הקבוצה
•  ליווי מקצועי על ידי מנחים מומחים

"חוסן הוא לא תכונה – הוא מיומנות. אצלנו תלמדו איך לבנות אותה"
"הזמן לתרגל את החוסן – הוא לפני הסערה. לא כשהיא כבר כאן"